Slovenija uvaja tretji način cestninjenja: EETS prinaša revolucijo v plačevanju cestnine
Slovenija, znana po svojem naprednem cestninskem sistemu, je pripravljena na še en mejnik v prometnem upravljanju. Poleg že uveljavljenih metod plačevanja cestnine z vinjetami in DarsGo napravo, se v sistem pridružuje tretji način – Evropsko elektronsko cestninjenje (ETTS).
DARS, upravljavec slovenskega avtocestnega omrežja, je nedavno potrdil spremembe Akta o cestninjenju, s čimer je omogočil uporabo EETS za plačevanje cestnine. Ta inovacija je osredotočena na interoperabilnost in omogoča voznikom vozil nad 3,5 tone največje dovoljene mase enostavno plačevanje cestnine po vsej Evropski uniji. Glavni cilj je zagotoviti, da bodo uporabniki potrebovali le eno napravo za cestninjenje, ne glede na državo, v kateri se vozijo.
“Plačevanje cestnine z interoperabilno napravo je namenjeno oziroma na voljo vsem uporabnikom vozil nad 3,5 tone največje dovoljene mase, ki bodo pri enem od ponudnikov EETS pridobili to napravo in jo bodo uporabljali namesto naprave DarsGo. V praksi to pomeni, da se transakcije na cesti beležijo z interoperabilno napravo namesto z napravo DarsGo, uporabniki pa imajo pogodbo sklenjeno s ponudnikom EETS in ne z DARS-om,” so pojasnili pri DARS-u.
Napovedane spremembe ne bodo vplivale na ceno cestnine za uporabnike
Napovedane spremembe ne bodo vplivale na ceno cestnine za uporabnike, saj ostaja odvisna od prevožene razdalje in emisijskega razreda vozila. Toda dolgoročno pričakujejo, da bodo zmanjšale stroške za DARS, saj pričakujejo manjšo porabo naprav DarsGo in nižje stroške servisiranja.
Pričakuje se, da bodo novi EETS način plačevanja predvsem privlačen za mednarodne prevoznike, ki predstavljajo večino tovornega prometa v Sloveniji. Glede na trenutno razmerje tovornega prometa na avtocestah in hitrih cestah v sistemu DarsGo, kjer 40 odstotkov prevoženih kilometrov opravijo domači uporabniki in 60 odstotkov tuji, se pričakuje, da bo EETS način uporabljen v širokem obsegu.
DARS namesto neposredno uporabnikom cestnino zaračuna ponudniku EETS, ta pa potem naprej svojim uporabnikom. Prednost takega načina cestninjenja za uporabnike je predvsem v tem, da imajo lahko za več cestninskih sistemov (držav) eno napravo in dobijo za vso porabljeno cestnino v teh cestninskih sistemih en račun.
DARS
Obeta se nam pristojbina za onesnaževanje in hrup ter “davek” na zastoje na najbolj obremenjenih odsekih cest
Poleg uvedbe EETS se napoveduje tudi, da bo Slovenija uveljavila posebno pristojbino za onesnaževanje in hrup ter “davek” na zastoje na najbolj obremenjenih odsekih cest. S temi ukrepi si prizadeva preusmeriti tokove tujega tovornega prometa stran od slovenskega cestnega omrežja.
Trenutno veljavna pogodba za sistem DarsGo ostaja v uporabi do 31. marca 2028, kar pomeni, da se bo prehod na EETS izvajal postopoma, ob ohranjanju obstoječih možnosti plačevanja cestnine. Slovenija tako ostaja na čelu evropskih prizadevanj za izboljšanje cestninskega sistema in boljšo prometno učinkovitost.