Svetu grozi nova kriza, večja od Gaze in Ukrajine

Napadi na trgovske ladje v Rdečem morju, zlasti v in okoli ožine Bab el-Mandeb, imajo ogromen potencial, da se sprevržejo v veliko svetovno krizo, veliko večjo od krize v Gazi in celo večjo od ruske agresije na Ukrajino. Če se uresničijo grožnje jemenskih upornikov Ansar Allah (katerih večina je pripadnikov plemena Houthi) o množičnih napadih s protiladijskimi raketami in brezpilotnimi letali kamikaze na trgovske ladje, bo gospodarska škoda za Evropo ogromna. Takšni napadi bodo povzročili popolno prekinitev toka ladij skozi Bab el-Mandeb in vzhodni del Rdečega morja.

Zadnje trditve Bele hiše, da je Iran neposredno vpleten v načrtovanje in izvedbo hutijskih napadov na trgovske ladje, močno povečujejo nevarnost, da se kriza razširi v Perzijski zaliv. Wall Street Journal je 22. decembra objavil članek, ki temelji na ameriških obveščevalnih podatkih in trdi, da so Hutijem posredovali informacije o premikih ladij, potrebnih za napade iranskih vohunskih ladij na območju.

Hutiji nimajo radarjev za nadzor Rdečega morja

Besedilo trdi, da vsaj ena iranska vohunska ladja Hutijem v realnem času poroča o položajih potencialnih tarč. Glede na to, da Hutiji nimajo radarjev za nadzor Rdečega morja, lahko le tako usmerijo rakete in brezpilotna letala kamikaze na ladje. Do 21. decembra je bilo potrjenih vsaj 12 napadov, od katerih so mnoge preprečile ameriške in francoske vojaške ladje.

Potem ko so Ansar Alahu poskusi neposrednega napada na Izrael z balističnimi in križarskimi raketami ter droni kamikaze (veliko večino so sestrelili nad Rdečim morjem, ostale pa je uničila izraelska protizračna obramba) spodleteli, so sredi novembra spremenili strategijo.

Namesto neposrednega napada na Izrael so se odločili za napad na trgovske ladje v Rdečem morju. Čeprav so sprva napovedali, da bodo napadali le izraelske ladje, ladje v lasti Judov in ladje, ki prevažajo blago v in iz Izraela, je kmalu postalo jasno, da želijo prekiniti promet skozi Rdeče morje in posledično skozi Sueški prekop. To jim je skoraj uspelo.

Podjetja preusmerjajo ladje

Zaradi grožnje napadov iz Jemna vse več ladijskih družb preusmerja svoje ladje okoli Afrike. Ta pot je šest tisoč morskih milj daljša, kar pomeni vsaj dodatne tri tedne plovbe, kot če bi iste ladje plule skozi Rdeče morje in Sueški prekop. Posledice niso samo višje voznine, temveč tudi dodatna obremenitev tako obremenjenih ladijskih zmogljivosti.

Glede na to, da so se na pot po Afriki podali tudi tankerji, ki prevažajo nafto z Bližnjega vzhoda v Evropo, je pričakovati občutno podražitev naftnih derivatov na evropskem trgu. Zdaj, ko primanjkljajev ni več mogoče nadomestiti s povečanjem uvoza iz Rusije.

Vendar je to manjša težava. Obtožbe Bele hiše, da Teheran stoji neposredno za napadi v Rdečem morju, zapletajo situacijo. Že prej je bilo znano, da je glavni sponzor Ansar Allah Iran, ki jih financira in oborožuje. Ker pa je šlo za lokalni problem, ki zadeva predvsem Savdsko Arabijo, se Zahod ni odzval. Le da so ameriške vojaške ladje občasno prestregle pošiljke iranskega orožja Hutijem.

Posledično je pomemben del tega zaseženega orožja in streliva končal v Ukrajini. Vendar pa je velika večina orožja, poslanega iz Irana, dosegla severni Jemen in zdaj predstavlja grožnjo. V tem primeru protiladijske vodene rakete. Znano je, da je Ansar Allah oborožen z iranskimi kopijami kitajskih protiladijskih raket C-801 in C-802. Vse rakete se nahajajo na mobilnih obalnih lanserjih (terenskih tovornjakih) in jih je zelo težko odkriti in uničiti.

Hutiji računajo, da ZDA ne bodo šle v vojno

Ni prvič, da Hutiji napadajo ladje v Rdečem morju. Že oktobra 2016 so poskušali s protiladijsko vodenimi raketami potopiti ameriški rušilec USS Mason. Pred temi napadi je Hutijem uspelo s protiladijskimi raketami močno poškodovati logistično ladjo mornarice Združenih arabskih emiratov. Takratni ameriški predsednik Barak Obama se je odločil, da ne bo odgovoril s povračilnim napadom in je reševanje razmer v Jemnu prepustil koaliciji pod vodstvom Savdske Arabije. Savdijcem ni uspelo dokončati dela, zato se je Ansar Allah od takrat le še okrepil. 

Hutiji so se v to avanturo podali z oceno, da tako kot leta 2016 sedanji ameriški predsednik tudi tokrat ne bo popeljal ZDA v novo vojno. Predvsem zato, ker je do predsedniških volitev manj kot leto dni. Morda pa so se zmotili.

Varna plovba skozi Rdeče morje in Sueški prekop ima velik pomen za svetovno gospodarstvo. Skozi to plovno pot vsako leto pluje več kot 19.000 trgovskih ladij. Ameriške vojaške ladje, ki gredo iz Atlantika in Sredozemlja v Indijski ocean, gredo skozi iste poti. Ko je kontejnerska ladja Ever Given marca 2021 za šest dni in sedem ur blokirala prehod skozi Sueški prekop, je skupna škoda znašala več kot 10 milijard dolarjev. Popolna prekinitev prehoda skozi Rdeče morje in posledično Sueški prekop za nekaj tednov ali mesecev bi povzročila več sto milijardne izgube.

Zahod je oblikoval koalicijo

Odgovor Zahoda na grožnje Ansar Alaha je oblikovanje koalicije in vzpostavitev pomorske operacije Prosperity Guardian. Operacija se je uradno začela 18. decembra, čeprav je pomorska skupina še v sestavljanju. Poleg ZDA bodo v operaciji za zdaj uradno sodelovale Velika Britanija, Francija, Italija, Nizozemska, Norveška, Španija, Kanada, Bahrajn in Sejšeli. Naknadno je sodelovanje potrdila tudi Grčija.

Vloga vseh omenjenih držav ne bo enaka. Tako bosta največ vojaških ladij zagotovili ameriška (vsaj trije rušilci) in britanska mornarica (rušilec in fregata). Grčija je napovedala odpošiljanje fregate, to bo najverjetneje storila tudi Francija. Druge države bodo operacijo podprle z delovno silo, čeprav ostaja odprta možnost, da norveška in nizozemska mornarica naknadno pošljeta vsaka po eno fregato. Poskus Washingtona, da bi Avstralijo prepričal, da pošlje eno vojaško ladjo, se je končal le z obljubo o možnosti pošiljanja enajstih častnikov v bližnji prihodnosti.

Nemčija se ni vmešala

Čeprav je največja gospodarska sila v Evropi, katere gospodarstvo je zelo odvisno od nemotenega poteka pomorskih poti, Nemčija še ni vstopila v koalicijo. Rdeče-rumeno-zelena koalicija Bundeskanzler Scholz težko sprejema veliko preprostejše odločitve od pošiljanja vojaških ladij v vojno. Nemški mediji pa medtem poročajo, da se Scholzova vlada nagiba k vmešavanju.

Der Spiegel trdi, da so mu viri blizu zvezne vlade potrdili, da so bili visoki uradniki, odgovorni za to vprašanje, soglasni v oceni, da bi morala Nemčija postati del operacije Prosperity Guardian. V nemškem primeru je od odločitve vlade do vključitve precej dolga pot, saj mora vse na koncu potrditi še bundestag. Bundestag je praviloma odobril le misije, ki so bile pod okriljem Evropske unije, Nata ali Združenih narodov. Prosperity Guardian ni in ne bo, ker preprosto ni časa za neskončne politične boje znotraj EU in Nata.

Po drugi strani pa je vprašanje, ali ima nemška mornarica operativno fregato, ki bi jo lahko poslala v Rdeče morje? Javna skrivnost je, da je stanje nemške mornarice zaskrbljujoče slabo in da tiste ladje, ki lahko plujejo, nimajo dovolj delovne sile in streliva.   

Izrael je okupiran z Gazo

Z ali brez Nemčije bo imela operacija Prosperity Guardian dovolj moči za boj proti dejavnosti Hutijev v Rdečem morju. Če bi Hutiji izpolnili obljube, da bodo v primeru ameriškega posredovanja popolnoma prekinili promet skozi Rdeče morje, so tam ameriške letalonosilke. In kot zadnja možnost zemljiški poseg.

Dobra novica v morju slabega je, da je Izrael zaposlen z vojaškimi operacijami na območju Gaze in pripravami na vojno s Hezbolahom, zato za zdaj nima namena izvajati napadov na Hutije kot odgovor na njihove poskuse napadov. Jeruzalem podpira operacijo Prosperity Guardian, vendar poudarja, da se bo s Hutiji spopadel, ko bo za to pravi čas.

Izraelsko letalstvo in mornarica imata zmogljivost za neodvisen napad na cilje v Jemnu. Ker bi morebitno izraelsko posredovanje celotno situacijo samo še zapletlo, je dobro, da do tega ne bo prišlo. Vsaj ne kmalu.

Za IndexHR napisal: Mario Galić; Foto: Freepik; Portal24

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja