Poslanke in poslanci so po odložilnem vetu Državnega sveta ponovno potrdili novelo Zakona o splošnem upravnem postopku (ZUP-I). Spremembe bodo omogočile učinkovitejše vodenje postopkov in hitrejšo izdajo odločb. Zakon začne veljati tri mesece po objavi v Uradnem listu, so sporočili z Ministrstva za javno upravo.

Na ministrstvu so pojasnili, da novela „optimizira procesna pravila, organe in stranke administrativno razbremenjuje ter povečuje obseg elektronske komunikacije“. ZUP se po njihovih besedah „prilagaja sodobnemu načinu življenja in vzpostavlja pravno podlago za širšo uporabo sredstev elektronske komunikacije ter avtomatizacijo procesov“.

Z novimi določbami bo upravni postopek postal prijaznejši za uporabnike, hkrati pa bo razbremenil zaposlene v javni upravi. „ZUP-I je korak k posodobitvi poslovanja javne uprave, kar prinaša koristi tako državljanom kot poslovnemu okolju,“ so dodali na ministrstvu.

Minister za javno upravo mag. Franc Props je poudaril, da spremembe predstavljajo „večje vsebinske spremembe zakona, ki so odziv na realne družbene in tehnološke potrebe“. Po njegovih besedah so s tem sledili večletnim opozorilom državljanov in gospodarstva o prevelikih administrativnih obremenitvah.

Učinkovitejše odločanje in krajši postopki

Cilj sprememb je vzpostaviti pravne podlage za hitrejše upravne postopke. „Posledično bodo stranke hitreje prejele upravno odločitev, upravni organi pa bodo lahko optimizirali svoje delovanje,“ je dejal Props.

Po njegovih besedah „predlog zakona prinaša rešitve, ki so usmerjene v prihodnost. Omogoča večjo učinkovitost upravnih postopkov ter jih prilagaja potrebam sodobne družbe, tehnologije in pravne države“.

V Sloveniji je vsako leto izdanih več kot 10 milijonov upravnih odločb, zato se ZUP dotika skoraj vsakega državljana. Ureja temeljna razmerja med upravnimi organi, občinami in nosilci javnih pooblastil na eni strani ter strankami na drugi.

Na ministrstvu so poudarili, da spremembe ne posegajo v temeljna načela postopka. Novela sledi najboljšim upravnim praksam držav Evropske unije in trendom digitalizacije ter poenostavitve postopkov, pri tem pa ohranja visoko raven pravne varnosti in procesnih jamstev.

Elektronsko vročanje in avtomatizacija

Za poslovne subjekte se uvaja obvezno elektronsko vročanje v varni elektronski predal. Po pojasnilih ministrstva bodo morali „vsi poslovni subjekti – gospodarske družbe, samostojni podjetniki, društva in druge pravne osebe – imeti varni elektronski predal, ki ga bo brezplačno zagotovila država“.

Tovrstno poslovanje se bo uveljavilo v enem letu po uveljavitvi zakona. Elektronsko vročanje bo obvezno le za poslovne subjekte, fizične osebe pa bodo to možnost uporabljale prostovoljno.

Pri vročanju dokumentov v fizični obliki bo po novem dokument, če naslovnika ni doma, pismonoša takoj pustil v hišnem predalčniku. Fikcija vročitve se s 15 dni skrajša na 7, hkrati pa se rok za pritožbo podaljšuje s 15 na 21 dni.

Zakon omogoča tudi samodejno izdajo potrdil iz uradnih evidenc v elektronski obliki. Potrdila bodo lahko izdana samodejno prek portala eUprava, kar pomeni razbremenitev zaposlenih in krajši čas za stranke.

Uvedba videokonferenc in odločb brez obrazložitve

Z novelo ZUP bo omogočeno izvajanje ustnih obravnav prek videokonference. Na ministrstvu so poudarili, da bo to „pospešilo postopke in zmanjšalo stroške tako za organe kot za stranke“. Strankam in pričam ne bo več treba fizično obiskati upravnega organa, če to ne bo potrebno.

Zakon uvaja tudi možnost izdaje odločb brez obrazložitve v primerih, ko se zahtevi stranke ugodi in temu nihče ne nasprotuje. Na ministrstvu so pojasnili, da se „organom ne bo več treba pisati dolgih obrazložitev, če se zahtevi ugodi“, s čimer se bodo lahko bolj posvetili drugim zadevam.

Med pomembnejšimi novostmi je še uvedba t. i. pripravljalnega – posvetovalnega naroka. Organ ga bo lahko sklical, če bo ocenil, da bi s predstavitvijo postopka, dejstev in posledic možne odločitve lahko odpravil dvome in negotovosti strank še pred obravnavo. Takšen narok bo potekal v manj formalni obliki in omogočal hitrejše zaključke postopkov.

Miha D. Kovač

Foto: Matija Sušnik DZ

Morda vas zanima tudi

Dodaj odgovor