Predstavljen predlog nacionalnega programa vzgoje in izobraževanja: 306 konkretnih ukrepov
Janez Vogrinc z ljubljanske Pedagoške fakultete je na predstavitvi predloga nacionalnega programa vzgoje in izobraževanja poudaril, da so se trudili, da so “vseh 306 ukrepov napisali čim bolj konkretno, da se lahko takoj spremeni ustrezna zakonodaja s tega področja.” Delovna skupina za pripravo programa, ki je delo začela januarja lani, je prvotno predlagala 21 strateških ciljev in 284 ukrepov na šestih področjih vzgojno-izobraževalnega sistema.
Med javno predstavitvijo predloga nacionalnega programa vzgoje in izobraževanja so prejeli 486 pripomb, kar je privedlo do dopolnitve osnutka nacionalnega dokumenta. Tako je končni predlog zdaj razširjen na 21 strateških ciljev, 55 strateških podciljev in 306 ukrepov. Vogrinc je pojasnil, da so dodatne ukrepe dodali predvsem s področja srednjega poklicnega in strokovnega izobraževanja ter glasbenega izobraževanja, vključili so tudi ukrepe za dijaške domove in izobraževanje priseljencev ter vzgojo in izobraževanje na narodno mešanih območjih.
Eden izmed novih predlogov vključuje vključevanje otrok, ki niso vključeni v predšolsko vzgojo, v krajši program vrtca. Program že obstaja, vendar ga želijo podaljšati na obseg od 240 do 480 ur, organiziran pa naj bi bil od marca do konca šolskega leta oziroma do vstopa otroka v prvi razred osnovne šole.
Glede srednješolskega izobraževanja je Vogrinc poudaril, da mora biti srednješolska izobrazba nacionalni standard, kar pomeni, da mora država vsakemu posamezniku omogočiti pridobitev najmanj srednješolske izobrazbe, tudi brezplačno. ” To seveda ne pomeni, da se s tem obvezno izobraževanje podaljšuje, ampak da ima vsak posameznik, tudi tisti, ki v času svoje mladosti ne zaključi srednješolskega izobraževanja, v nadaljevanju možnost, da se brezplačno vključi v srednješolsko izobrazbo,” je pojasnil.
Evalvacija srednješolskih programov
Delovna skupina predlaga tudi evalvacijo srednješolskih programov, saj mnogi dijaki iz srednjih strokovnih šol nadaljujejo študij na univerzitetnem nivoju. Zato bi morali v teh programih okrepiti splošnoizobraževalne predmete, medtem ko bi v programih za neposreden vstop v poklic okrepili praktično usposabljanje z delom.
V predlogu se ohranjata dve ravni zahtevnosti na splošni maturi pri matematiki in tujem jeziku, predlagajo pa tudi uvedbo dveh ravni zahtevnosti pri vseh splošnoizobraževalnih izbirnih predmetih.
Kar zadeva izobraževanje priseljencev, predlog sistemizira delež delovnega mesta učitelja za poučevanje začetnega pouka slovenščine že za enega priseljenskega učenca. Poudarjajo tudi potrebo po dodatnih urah slovenščine za priseljence, ki ne dosegajo zadovoljivega nivoja poznavanja jezika, tudi v tretjem in četrtem letu vključitve v osnovno šolo.
Predlagamo, da se zagotovi možnost dodatnih ur slovenščine za učence priseljence tudi v tretjem in četrtem letu njihove vključitve v osnovno šolo, seveda če ne dosegajo zadovoljivega nivoja poznavanja in uporabe učnega jezika, torej če ne dosegajo tistih standardov znanja, ki naj bi jih učenci priseljenci dosegli po zaključnem začetnem pouku slovenščine. Z vsemi temi ukrepi želimo jasno sporočiti, da je znanje slovenskega jezika za priseljence seveda osnovni pogoj za to, da lahko sledijo pouku tudi vseh ostalih predmetov. Janez Vogrinc
Janez Vogrinc
V končni verziji dokumenta so vključili poseben podcilj spodbujanja večje gibalne aktivnosti učencev, dijakov in odraslih. Predlagajo, da se v zadnje triletje osnovne šole doda ena ura športa na teden ter zagotovitev pogojev za pet ur gibanja na teden za vsakega učenca oziroma dijaka.
Delovna skupina predlaga tudi povečanje javnih sredstev za vzgojo in izobraževanje od vrtca do konca srednješolskega izobraževanja na najmanj 4,6 odstotka BDP-ja. Predlagajo dodatno financiranje vzgojno-izobraževalnih zavodov, ki delujejo v posebnih okoliščinah, kot so geografska oddaljenost ali večje število priseljencev.
Minister Darjo Felda se je ob predaji predloga zahvalil delovni skupini za opravljeno delo. ” Predlog Nacionalnega programa bomo na ministrstvu preučili. Verjamem, da bomo skupaj našli ustrezne rešitve, ki bodo odgovorile na izziv, kakšen vzgojno-izobraževalni sistem si želimo in potrebujemo,” je še poudaril. Predlog programa bo septembra obravnaval Državni zbor.
[Vir: MMC RTV SLO]; Portal24; Foto: Freepik