Verska svoboda in šolska prehrana: Ali so šole dovolj prilagodljive?
Večina osnovnih šol v Sloveniji upošteva prehranske posebnosti, ki izhajajo iz krščanske vere, ne pa tudi omejitev drugih veroizpovedi, je pokazala raziskava delovne skupine pod okriljem Islamske skupnosti v Sloveniji. Raziskava, ki je bila izvedena med februarjem in aprilom, je razkrila, da kar 89 odstotkov osnovnih šol na pepelnično sredo, ko katoliki ne uživajo mesa, ponudi brezmesni ali ribji jedilnik, s čimer izkazujejo spoštovanje krščanske tradicije. “Pomembno je, da se tak pristop zagotovi vsem,” je poudarila Ela Porić, vodja delovne skupine.
Skupina je analizirala jedilnike v šolah in ugotovila, da številne šole pri prehrani ne obravnavajo enakopravno vseh učencev. V povprečju enkrat na teden šole ponujajo malice s svinjino, ki je muslimani ne uživajo, hkrati pa pogosto na jedilnikih ni jasno označeno, katera hrana vsebuje določene sestavine. Porić je dodala, da se zavedajo, da šola ni restavracija, vendar je “verska svoboda ustavna pravica,” kar pomeni, da bi morale šole upoštevati prehranske omejitve vseh veroizpovedi.
Diskriminacija učencev zaradi prehranskih omejitev
Raziskava je vključevala tudi anketo med starši muslimanskih osnovnošolcev, izvedeno med novembrom in januarjem. Po navedbah Porić so starši opozarjali na težave, ker šole ne upoštevajo prehranskih omejitev, ki temeljijo na verskem prepričanju. Poudarila je tudi, da se otroci, ki ne morejo jesti enako kot njihovi sovrstniki, pogosto počutijo diskriminirane. To je še posebej pomembno, ker hrana igra vlogo v socialnem življenju otrok v šolah.
“Šole so v taki krizi, da se težko ukvarjajo še s prehrano,” je opozorila Mojca Mihelič, predsednica Združenja ravnateljev in pomočnikov ravnateljev. Po njenem mnenju so kakovostni zaposleni ključni za pripravo uravnoteženih jedilnikov, vendar to ni vedno mogoče, zlasti v ruralnih območjih, kjer je dostop do kakovostnih surovin omejen. Ravnatelje je pozvala k večji transparentnosti pri objavi jedilnikov in njihovo pravočasno objavo, da bi omogočili prilagoditve.
Sistematično reševanje vprašanja šolske prehrane
Profesor Aleš Črnič, strokovnjak za preučevanje religij, je izpostavil, da je vprašanje šolske prehrane sistemsko in bi ga morala reševati država. “Tukaj govorimo o ustavni materiji,” je poudaril in dodal, da mora biti izpolnjen minimalni standard . Država bi morala zagotoviti, da vse šole enakopravno obravnavajo vse veroizpovedi.
Aleš Ojsteršek iz ministrstva za vzgojo in izobraževanje je poudaril, da gre za pomembno raziskavo, ki odpira prostor za konstruktiven dialog med različnimi skupnostmi. Vendar pa je izpostavil, da so pri iskanju rešitev potrebna tudi sredstva, ki jih mora zagotoviti ministrstvo za finance. Profesor Srečo Dragoš pa meni, da težava ni v financah, temveč v pomanjkanju politične podpore multikulturalizmu, ki ga v Sloveniji še ni v zadostni meri.
[Vir: STA]; Portal24; foto: Freepik